Повече българи предпочитат да купят на кредит, отколкото да спестят | кредити Варна | потребителски кредит | ипотечен кредит | бизнес кредит | студентски кредит | Разпро кредит 
Повече българи предпочитат да купят на кредит, отколкото да спестят

Веднъж минали през процедура за оценка на нашата платежоспособност няма какво да ни спре да опитаме пак да получим пари на заем.
Ползването на кредити за покупка не е новост в България, въпреки възходящото търсене на различни видове заеми през последните години. През годините на комунизма стотици хиляди семейства сключваха 20-годишни договори с ДСК и изплащаха символични месечни вноски за придобиването на жилище или покупката на автомобил, разчитаха на събирани десетилетия лихвоточки или участие в ЖСК кооперации. Преди 1989 година изключително популярни бяха и заемите на работното място от Взаимо-спомагателната каса. От заплатите се удържаха предварително получени средства за покупка на телевизор или плащане на абитуриентски бал, например.
  Българинът винаги се е отнасял скептично към ползването на чужди пари, както към всичко ново и непознато, но все пак е заемал чужди средства, за да плаща за извънредни или по-големи свои разходи, разчитайки на относително стабилни доходи от работата.
  Сега доходите на никого не могат да бъдат гарантирани във времето. Въпреки далеч по-несигурния живот, мнозина са тези, които предприемат действия за дългосрочна и не толкова дългосрочна задлъжнялост – стават собственици на имущество или стоки на кредит.
  В голяма степен това се обяснява с факта, чe българинът разполага с известни икономически познания, за да предприеме подобни действия.
Роля за това имат медиите, но и личния интерес и любопитство, породили стремеж да се разбере същността на кредитирането. Информацията е изключително достъпна и макар че се иска поне средна интелигентност, не е толкова трудно човек да се ориентира и избере форма на кредит. Друг въпрос е, че може и да не направи най-правилния избор. Често в стремежа си да получим по-бързо и лесно пари, рискуваме да изберем първото достъпно предложение, което едва ли ще е най-доброто.
Все повече са източниците на информация за кредити, банкови и небанкови продукти.
Отиваш на изложение за обзавеждане и те засипват с брошури и листовки за най-новите оферти. Мобилни консултанти с покана и без покана те посещават в офиса с готовност безплатно да ти обяснят всичко, което те интересува за предложенията на банките. Влизаш в магазин за техника само, за да разгледаш, а има голяма вероятност да си тръгнеш с лап-топ или нов фотоапарат, защото не си устоял на изключително предложение да получиш избраната стока веднага, само срещу лична карта.
Възможно е процедурата да отнеме повече  време, отколкото си очаквал. Със сигурност обаче, ако покажеш интерес, симпатичните момичета, които те посрещат в магазина с предложение за стоки на кредит, няма да те оставят с празни ръце. Преди да си се замислил дали наистина имаш нужда от новата вещ, вече ще си подписал договор и ще си получил стоката на изплащане.
Факт е, че българите все повече искат да подражават на другите народи по света, които от поне десетилетие живеят на кредит.
Ако в България все още плахо кредитните карти навлизат в ежедневието ни, в Европа и САЩ дори децата получават такива от родителите. Масово в чужбина се харчи повече, отколкото се изкарва. В България все още не е така, защото българинът иска да е сигурен, че ще успее да върне парите, които е взел. Но нарастналите потребности от удобства и луксозни стоки скоро ще подтиснат съвсем това наше качество.
Животът става все по-напрегнат и труден, това кара все повече хора да мислят за почивката и удоволствията си.  Стресът и 12-часовия работен ден се лекуват лесно с шопинг терапия или бягство от градския живот на изолирани места в провинцията или екскурзии в чужбина. Затова и все по-лесно се решаваме да поемаме дългосрочни ангажименти към банкови и небанкови институции, за да придобием втори и трети имот, кола за пътувания и дори яхта – изобщо всичко, което може да ни накара да живеем по-добре или да си мислим, че е така.
Бумът на строителство през последните години увеличи естествено търсенето на ипотечни кредити.
От една страна мнозина се решиха да продадат старите си жилища и да придобият нови, за които да доплатят, разчитайки на банков заем. Някои българи просто инвестират в сериозни ремонти, платени с изтеглен кредит. Банките се ориентираха бързо в пазара и започнаха да рекламират получаване на безвъзмездна държавна помощ за енергийна ефективност при теглене на кредит. Други банкови институции сключиха договори с газоразпределителни дружества, предлагащи на клиентите си възможности за облекчени условия при закупуване на нужното оборудване на кредит.
Освен инвестиции в имоти, мотивацията на хората да ползват готови пари, вместо да пестят, бе повлияна и от промените в обществото.
  Все повече хора разчитат на заеми, за да изпратят детето си да учи в чужбина; да платят незабравима почивка или скъпоструващо лечение. Ако нашите родители са били научени да спестяват, ние даваме пример на децата си как да ползват средства, които все още не са спечелени.
 И макар че често си припомняме поговорката : „Лесно се харчат готови пари”, съвсем сме забравили една друга, която е била като житейски закон преди десетилетия- винаги да имаме „бели пари за черни дни”. А тази мъдрост в голяма степен вече е изпразнена от съдържание, защото кредитите ще продължават да са все така достъпни.
  Управителите на фирми, които развиват успешен бизнес, също са обзети от кредитна мания, но при тях ползването на чужди пари е въпрос на оцеляване. Масово, особено в търговията, се работи с отложени плащания, а предприемачите имат нужда от финансов ресурс, за да оцелеят. Производителите правят инвестиции в техника и консумативи средства, получени от банки. Докато чакат тяхната възвращаемост, връщат лихви и отново и отново задлъжняват, за да останат на пазара, защото техниката трябва  да се обновява непрестанно, да се изплащат редовно заплати, да се плащат сметки. А междувременно самите фирми чакат да получат пари и няма изход от този омагьосан кръг на сложни отношения с банки и клиенти.
  Роля за нарастналия интерес към кредитите има и развитието на банковата и небанкова сфера.
  По-високото качество на обслужването и професионализма на банковите служители също оказват влияние върху интереса на клиентите към банковите продукти. В резултат на сключени договори с работодатели- клиенти на банката, се предлагат префереренциални или облекчени условия за служителите на определена фирма. По този начин те си осигуряват потенциални клиенти, чийто заплати така или иначе се превеждат в банката, което е масова форма на обезпечение. Разчитат и на препоръка от служителите, които вече са теглили кредит и са останали доволни. В голяма степен има и стремеж за подражателство – ако колегата тегли заем и се справя с плащането на вноските, защо и аз да не го направя!
  Всеки кредит трябва да бъде добре планиран, като се има предвид, че доходите могат да бъдат променени във времето. Логично е да нарастват, кото прави напълно рационално тегленето на пари днес, които да бъдат върнати в следващ момент, когато стойността им ще бъде по-ниска заради инфлацията. Но трябва да се има предвид и времето, през което ще се връща заема. Не може да има гаранция, че потребителят няма да остане без постоянни доходи и да се затрудни с месечните вноски заради извънредни разходи.
 Кредитната мания не жали никого, дори  пенсионерите, към които банковите институции са особено мнителни. От една страна има възрастни хора с добри доходи от рента, наеми и други, но те по принцип са малцинство. Повечето пенсионери разчитат така или иначе на символичните доходи, изплащани от държавата.
Въпреки ограничаващите изисквания за горна граница на възрастта на кредитополучателите, има банки, които предлагат заеми и за пенсионерите при различно обезпечение. От друга страна възрастта не е причина хората да се откажат от удобства или придобиване на стоки на изплащане. Всеки човек така или иначе е потенциален клиент на банкови и небанкови кредитни институции.
 Различните възможности за рефинансиране са допълнителен мотив за по-лесното решаване за теглене на кредит, защото във всеки един момент условията на заема могат да бъдат предоговорени.
  Това е и аргумент, който често се изтъква при преговори за теглене на кредит и е винаги добре посрещнат и от най-мнителния потенциален клиент. Банковите служители винаги съветват да се избере по-дълъг преиод за погасителен план заради очакваното обезценяване на парите в бъдеще, залагайки на мотива, че във всеки един момент договорът за кредит може да бъде предподписан за нов по-кратък или по-дълъг срок. Не винаги обаче дават достатъчно информация за цената на рефинансирането.
 На пазара на банкови продукти винаги ще има по-конкурентно предложение, но е възможно заради наказателните такси да се обезсмисли инициативата по предоговаряне на условията със старата банка или прехвърляне на кредита в друга.
  Нарастналото търсене на кредити е резултат и от политиката на банките, които станаха далеч по-либерални, по отношение на обезпечение и осигуряване на гаранти, облекчиха и процедурите по отпускането на кредит. Няма и пречки за клиент, сключил ипотечен кредит, да тегли потребителски заем, да сключи договор за овърдрафт, да получи и карта за стоков кредит. Стига да може да докаже, че ще се справи с плащането на месечните вноски!Появиха се и сайтове предлагащи удобство и безплатна услуга по подаване на заявка за кредит.

Ипотечни кредити

РазПро - Актив

Бизнес кредити

РазПро - Бизнес

Продажба на изделия от благородни метали

Продажба на изделия от злато и сребро
 В стремежа си да бъдат постоянно в услуга ...
Научете повече >>

Банковото кредитиране на домакинствата поевтинява през юни

Средният лихвен процент по кредитите за потребление в левове спада през ...
Научете повече >>

Актуалната услуга “Събиране на вземания” в помощ на затруднени компании

“РазПро Финанс Консулт” ЕАД е ...
Научете повече >>

Втори сме по спад на цените на жилищата в Европа

През първото тримесечие на 2011 г. цените на жилищните недвижими имоти ...
Научете повече >>